Pensioenregeling werkgever

Steeds meer processen die te maken hebben met pensioenregeling voor de werkgever blijken niet juist te zijn. Het niet of onjuist toepassen van een verplichte cao- en/of pensioenregeling voor de werkgever kan financiële gevolgen hebben voor de werkgevers. De wet- en regelgeving omtrent de pensioenfondsen wordt alsmaar strenger en complexer. Bijvoorbeeld door het verkeerd toepassen van de pensioenregelingen loopt de werkgever kans op een flinke boete.

Uit ervaring blijkt dat veel werkgevers niet weten of het pensioen van hun medewerkers goed geregeld is en wat hun wettelijke plichten zijn. Het gevaar is ook dat wanneer uitkomt dat dit niet goed is geregeld, de ondernemer vaak al te laat is. Dit levert lastige situaties op met medewerkers en kan de werkgever heel veel geld kosten.

Belangrijk is dat dit dus goed geregeld dient te zijn, maar ook is er een kans om de combinatie te maken met de loonadministratie. Omdat pensioen vaak gelinkt wordt aan salaris. Dan is het juist interessant is om dit bij een partij te doen waar je het allebei kan regelen.

Loondesk ondersteunt de werkgever bij de pensioenregeling:

  • Loondesk controleert of ze juist ingedeeld zijn met een PensioenScan. Een kleine wijziging in de bedrijfsactiviteiten kan namelijk al grootse gevolgen hebben voor de (eventuele) verplichte indeling bij een Bedrijfstakpensioenfonds.
  • Loondesk adviseert met een actieplan wanneer het niet goed geregeld is, zodat je als ondernemer weet waar je aan toe bent en waar de vereiste actiepunten liggen.
  • Loondesk vervult bij de toepassing van een Bedrijfspensioenfonds alle wettelijke verplichtingen omtrent communicatie richting medewerkers namens de werkgever.

Pensioenregeling voor medewerkers

Neem je voor het eerst medewerkers aan? In sommige bedrijfstakken is het dan verplicht om jouw een pensioenregeling voor medewerkers aan te bieden via een bedrijfstakpensioenfonds (bpf). In andere bedrijfstakken mag je zelf weten of je een pensioen aanbiedt. Een pensioenregeling voor medewerkers maakt jouw bedrijf wel aantrekkelijker. Medewerkers voelen meer zekerheid en zijn vaak op jongere leeftijd al steeds meer bezig met hun pensioen.

Bepaalde beroepsgroepen vallen onder de verplichting van een bedrijfstakpensioenfonds. Dit is vastgelegd in de bedrijfsactiviteiten van de onderneming en de werkzaamheden van de medewerkers. Als een werkgever onder een bedrijfstakpensioenfonds valt, moet een werkgever alle medewerkers het pensioen aanbieden van dat bedrijfstakpensioenfonds (bpf). Doet een werkgever dat niet, dan loopt hij groot risico. Ook wanneer bedrijfsactiviteiten kleinschalig wijzigen, kan dit grote gevolgen hebben voor de pensioenregeling voor medewerkers.

Bij veel ondernemers is het alleen zo dat ze hier te laat achter komen. Er komt dan later alsnog bericht dat de werkgever zich moet aansluiten en zijn medewerkers moet aanmelden. De werkgever moet dan alle niet betaalde pensioenpremies en soms zelfs boetes betalen.

Ook als je niet verplicht bent om aangesloten te zijn bij een bedrijfstakpensioenfonds, ben je als werkgever soms verplicht pensioen te regelen. Dat staat dan in de collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Of de cao voor verplichtingen zorgt, hangt af van het lidmaatschap van een werkgevers- of beroepsvereniging.

Wat is verplicht bij een pensioenregeling als werkgever?

Naast de aanmeldplicht en de betalingsplicht, bestaat er nog een verplichting omtrent de pensioenregeling voor de werkgever.  Meestal worden de medewerkers geïnformeerd door het pensioenfonds of de pensioenverzekeraar, maar de werkgever heeft ook zorgplicht.

Wat houdt de zorgplicht in?

  • Een werkgever moet binnen een maand na de start van de werkzaamheden de medewerker informeren of hij gaat deelnemen aan een pensioenregeling
  • Als werkgever moet je laten weten binnen welke termijn een aanbod wordt gedaan en wie de pensioenuitvoerder is
  • De werkgever moet de pensioenuitvoerder informeren wanneer de medewerker start en welke pensioenafspraken er met de medewerker zijn gemaakt

De pensioenuitvoerder informeert de medewerker vervolgens over de kenmerken van de regeling. En over situaties die een actie van jouw medewerker vragen. Zoals mogelijkheden om extra pensioen op te bouwen. De optie om opgebouwd pensioen mee te nemen naar de nieuwe pensioenregeling. Of de mogelijkheid om de pensioenregeling voort te zetten als de medewerker een eigen bedrijf begint.

De rol van Loondesk

Wanneer je klant wordt bij Loondesk, wordt direct gecontroleerd of er een bedrijfstakpensioenfonds aan de orde is en de bijbehorende verplichtingen in kaart gebracht. Daarnaast denkt Loondesk mee in mogelijkheden om te ondersteunen in de aanmeld- en zorgplicht.

Meer weten? Neem contact met ons op.

Reviews

Dit zeggen onze klanten

Als specialisten in salarisadministratie en contractverwerking zijn wij werkzaam voor grote en kleine ondernemers door heel Nederland. Van MKB tot grote horeca en retailformules ervaren nu de voordelen van de salarisadministratie bij ons. Maar niet alleen ondernemers kiezen voor het uitbesteden van hun salarisadministratie aan Loondesk. Steeds meer administratiekantoren kiezen voor onze online salarisadministratie. Vanwege een simpel goed werkend systeem met vakkundige mensen.

“Volledig onwetend zijn we ooit begonnen met een budget-pakket voor de loonadministratie. Toen ontdekten we dat er overal haken en ogen aan zaten. Bij Loondesk kregen we transparantie en vakkundige mensen die ons op weg hielpen. Bij Loondesk krijg je voor een scherp tarief een écht totaalpakket waar alles in samen komt. En bij vragen weten ze altijd met een oplossing te komen.”

Carla Suijkerbuijk Horeca ondernemer & Eigenaresse, The Shoege

“Ons contactpersoon is super aardig en behulpzaam. Het portaal van Loondesk is overzichtelijk en alles rondom de medewerkers en administratie is makkelijk te vinden. Daarnaast is er tegenwoordig een extra beveiliging om erin te komen, heel fijn!”

Filiz Onal-Guzel Human Resources, Afbouw Renovatie Groep Best

Actueel

15 februari 2024
Videopodcast deel 6: personeelshandboek

  Een personeelshandboek is essentieel voor een goed functionerende organisatie. Het is meer dan een set regels, het fungeert als leidraad voor heldere communicatie en […]

Veelgestelde vragen

De gemiddelde kosten voor de loonadministratie variëren van 5 tot 12,50 euro per loonstrook. Die verschillen in prijzen voor salarisadministratie komen door de aanvullende dienstverlening die wordt geleverd. Loondesk biedt net als andere kantoren een vaste prijs per loonstrook. Loondesk hanteert een scherp tarief per loonstrook op basis van staffel. Hoe meer werknemers je in dienst hebt, hoe meer loonstroken, des te lager de kosten voor loonadministratie per werknemer.


Lees meer

In Nederland bestaan specifieke regels over de bewaarplicht van de loonadministratie. Het is dan wel van belang dat je weet hoe lang je die loonadministratie moet bewaren. Iedere ondernemer in Nederland heeft een bewaarplicht van 7 jaar voor de loonadministratie. Ook wel de fiscale bewaarplicht loonadministratie genoemd.


Lees meer

Als je ervoor kiest om jouw loonadministratie uit te besteden, dan kun je dit ook doen bij een zzp’er. Ten opzichte van de zzp salarisadministrateur is een organisatie met meerdere teamleden wellicht aantrekkelijker. Omdat je hierbij alle kennis verzameld hebt. Daarnaast bij het uitvallen van de zzp’er, moet je direct op zoek naar een nieuwe. Bij een organisatie met een team is dit risico voor jou als klant een stuk kleiner. Omdat er hierbij meerdere teamleden zijn waar je op terug kunt vallen. Het grootste verschil tussen een ZZP salarisadministrateur en een bedrijf als Loondesk is wellicht de prijs.


Lees meer
Wij scoren gemiddeld een 8,6 op basis van 7 reviews
Wij scoren gemiddeld een 8,6 op basis van 7 reviews