Jouw partner bij het opstellen van een personeelshandboek

Het opstellen van een personeelshandboek is een cruciaal onderdeel van effectief personeelsbeleid, maar het kan een complexe en tijdrovende taak zijn voor ondernemers. Daarom is het interessant om het opstellen van dit handboek voor personeel uit te besteden aan de experts van Loondesk. Met meer dan 60 jaar ervaring in het analyseren en opmaken van arbeidscontracten en een diepgaande kennis van verschillende CAO’s en arbeidsvoorwaarden, biedt Loondesk een efficiënte aanpak die jou als ondernemer waardevolle voordelen biedt.

Het opstellen van een personeelshandboek vereist gedegen kennis van wet- en regelgeving, en het kan veel tijd en energie kosten om dit zelf te doen. Door Loondesk in te schakelen, bespaar je kostbare tijd en krijg je deskundige begeleiding. Onze experts zijn bekend met de complexe regels en voorschriften die van toepassing zijn op personeelszaken, waardoor ze in staat zijn om een grondig en juridisch correct personeelshandboek op te stellen. We zorgen ervoor dat alle relevante aspecten worden opgenomen, zoals arbeidsvoorwaarden, reglementen, verlofregelingen, en meer. Zo verwerkt Loondesk deze onderdelen in een gestructureerd handboek voor personeel wat past binnen de visie van de ondernemer en het DNA van het bedrijf. Loondesk faciliteert en controleert terwijl jij je kunt concentreren op je kernactiviteiten en het laten groeien van je bedrijf.

Waarom een handboek voor personeel?

  • Het systematisch vastleggen van rechten en plichten en regels en afspraken in één centraal document geeft medewerkers structuur en rust. Een helder personeelshandboek is prettig voor je medewerkers.
  • Het personeelshandboek biedt transparantie. Door deze afspraken goed vast te leggen bevorder je als werkgever het gevoel van eerlijkheid en gelijke behandeling bij je medewerkers.
  • Het biedt bescherming voor ondernemers met personeel. Het versterkt de juridische positie wanneer alles systematisch is vastgelegd in een handboek voor personeel.
  • Wanneer er een wijziging zich voor doet in de bedrijfsvoering of in de wet- en regelgeving, dan is deze gemakkelijk centraal te wijzigen in het personeelshandboek. Deze is dan centraal geldend voor alle medewerkers.

Zelf een personeelshandboek opstellen?

Als ondernemer ben je continue op zoek naar manieren om scherper te zijn op de kosten en slimmer te ondernemen. Veel ondernemers kijken dan ook kritisch naar welke zaken worden uitbesteed. Wat zijn de risico’s van het zelf opstellen van een personeelshandboek?

  • Het bijhouden van wijzigingen in wet- en regelgeving met betrekking tot personeelszaken kan een uitdaging zijn. Loondesk is voortdurend op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en wijzigingen in wet- en regelgeving, waardoor we ervoor zorgen dat jouw personeelshandboek altijd up-to-date en in overeenstemming met de geldende wetten en voorschriften is. Dit helpt je om juridische risico’s te minimaliseren en ervoor te zorgen dat je bedrijf compliant is met de geldende regels.
  • Bij het opstellen van een personeelshandboek is het van belang dat wordt gekeken of alle relevante aspecten zijn opgenomen, zoals arbeidsvoorwaarden, reglementen, verlofregelingen, en meer. Door een vakexpert hiernaar te laten kijken weet je als ondernemer zeker dat de wettelijk verplichte onderdelen niet ontbreken.
  • Het personeelshandboek bevat arbeidsvoorwaarden en bedrijfsregels die voor alle medewerkers gelden en niet in de individuele arbeidsovereenkomst staan, maar waar de ondernemer zichzelf en zijn of haar medewerkers wel aan wil binden. Het is dus verstandig om deze objectief te laten bekijken.

Loondesk is jouw betrouwbare partner bij het opstellen van een personeelshandboek. Met onze expertise, ervaring en efficiënte aanpak zorgen we voor een gedegen en op maat gemaakt handboek voor personeel voor jouw bedrijf. Laat ons je ondersteunen en ontzorgen, zodat jij je kunt richten op het laten groeien van je onderneming. Benieuwd naar de werkwijze van onze experts? Neem contact met ons op.

Reviews

Dit zeggen onze klanten

Als specialisten in salarisadministratie en contractverwerking zijn wij werkzaam voor grote en kleine ondernemers door heel Nederland. Van MKB tot grote horeca en retailformules ervaren nu de voordelen van de salarisadministratie bij ons. Maar niet alleen ondernemers kiezen voor het uitbesteden van hun salarisadministratie aan Loondesk. Steeds meer administratiekantoren kiezen voor onze online salarisadministratie. Vanwege een simpel goed werkend systeem met vakkundige mensen.

“Loonadministratie deden we er altijd als een dienstverlening ‘bij’. Toen Loondesk in beeld kwam ontdekten we dat er veel zorgen bij ons weggenomen konden worden, waarbij de continuïteit erg gewaarborgd wordt.”

Joyce Kleijngeld Eigenaresse, Administratiekantoor Kleijngeld

“Volledig onwetend zijn we ooit begonnen met een budget-pakket voor de loonadministratie. Toen ontdekten we dat er overal haken en ogen aan zaten. Bij Loondesk kregen we transparantie en vakkundige mensen die ons op weg hielpen. Bij Loondesk krijg je voor een scherp tarief een écht totaalpakket waar alles in samen komt. En bij vragen weten ze altijd met een oplossing te komen.”

Carla Suijkerbuijk Horeca ondernemer & Eigenaresse, The Shoege

Actueel

15 februari 2024
Videopodcast deel 6: personeelshandboek

  Een personeelshandboek is essentieel voor een goed functionerende organisatie. Het is meer dan een set regels, het fungeert als leidraad voor heldere communicatie en […]

Veelgestelde vragen

In het personeelshandboek staan alle afspraken, regels en richtlijnen die bij jouw bedrijf gelden. Denk aan werktijden, wat voor werkzaamheden er zijn, hoeveel vrije dagen medewerkers krijgen, wat voor opleidingsmogelijkheden er zijn, hoe het zit met overuren en nog veel meer.


Lees meer
Wij scoren gemiddeld een 8,6 op basis van 7 reviews
Wij scoren gemiddeld een 8,6 op basis van 7 reviews