Wat is een personeelshandboek?
Een goede relatie met je medewerkers begint met goede afspraken. Het is ook fijn om te weten wat er van je wordt verwacht. Een personeelshandboek is een handige manier om de regels en afspraken binnen jouw bedrijf duidelijk te maken. Maar wat is een personeelshandboek precies? En wat staat erin?
Met het personeelshandboek hebben je medewerkers een document waar ze alle afspraken, regels en richtlijnen vinden. Denk aan werktijden, wat voor werkzaamheden er zijn, hoeveel vrije dagen ze krijgen, wat voor opleidingsmogelijkheden er zijn, hoe het zit met overuren en nog veel meer.
Voorkom dubbel werk
Je kunt alles vastleggen in de arbeidsovereenkomsten, maar dan wordt het én een heel lang document én moet je alle contracten aanpassen zodra er iets verandert. Met een personeelshandboek voorkom je dit.
Een personeelshandboek is trouwens niet hetzelfde als een personeelsreglement. Dat laatste is vooral een juridisch document en bevat de algemene arbeidsvoorwaarden en bedrijfsregels. Een personeelshandboek is een stuk uitgebreider.
Wat staat er in een personeelshandboek?
Waar moet een medewerker het melden als hij of zij ziek is of verlof wil? Kan en mag iemand thuiswerken? Hebben jullie bepaalde vergoedingen? Wat doen medewerkers als ze worden geconfronteerd met vervelend of grensoverschrijdend gedrag? Hebben jullie een vertrouwenspersoon? Dit soort zaken vermeld je allemaal in het personeelshandboek. Ook kun je hier alle functies in omschrijven en opnemen hoe jullie onderling met elkaar omgaan.
Wat er in een personeelshandboek staat, verschilt natuurlijk per bedrijf. De ene werkgever heeft een pensioenregeling en een ander laat dat aan zijn medewerkers zelf over. Bij de een moeten medewerkers veel op pad en is een auto van de zaak handig, bij een ander zit iedereen dagelijks op kantoor en is dat niet nodig.
Er is daarom ook geen standaard personeelshandboek. Je vindt op internet voorbeelden die je ter inspiratie kan gebruiken, maar uiteindelijk is en blijft het maatwerk. Je kunt zelf aan de slag. Maar Loondesk biedt jou dat maatwerk ook graag. Wij maken een personeelshandboek specifiek voor jouw personeel.
Voordelen personeelshandboek
Misschien denk je wel: zo’n handboek voor je personeel is vooral handig als je een groot bedrijf hebt. Zeker niet. Een personeelshandboek heeft voor iedereen voordelen. Het zorgt voor gelijkheid, structuur en houvast.
Een handboek maakt duidelijk welke regels er zijn en dat die voor iedereen gelden. Ook kun je makkelijker aanpassingen maken als de wet- en regelgeving verandert. En dat gebeurt nogal eens. Ook kun je altijd aantonen dat medewerkers op de hoogte (kunnen) zijn van de bij jou geldende regels.
Het is handig om zowel een papieren als digitale versie te hebben. Die eerste geef je bijvoorbeeld als iemand in dienst treedt. Die ander mail je rond of zet je op intranet. Zolang ‘ie maar goed te vinden is. Wijs medewerkers er ook op als er iets verandert.
Liever niet zelf aan de slag met een personeelshandboek? Laat de experts van Loondesk het doen.. Én als wij een personeelshandboek voor je opstellen, maken we daar ook meteen een arbo- en verzuimbeleid bij. Helemaal makkelijk.