Veelgestelde vragen

Is een functioneringsgesprek verplicht?

Bij de meeste bedrijven staat ‘ie jaarlijks op de agenda: het functioneringsgesprek. Een goede manier om met je medewerker te bespreken hoe het ervoor staat, wat er goed gaat en waar de verbeterpunten liggen. Maar is een functioneringsgesprek eigenlijk verplicht?

Het simpele en korte antwoord is: nee. Er is geen wet die voorschrijft dat je dit moet doen.

Maar zoals we al zeiden, dat is het simpele antwoord. Het wordt niet voor niks massaal gedaan. En de vraag of een functioneringsgesprek wel of niet verplicht is, leeft niet voor niks onder veel ondernemers.

Functioneringsgesprek verplicht in cao’s

In veel cao’s staan jaarlijkse gesprekken met elkaar opgenomen. Dan kun je het functioneringsgesprek als verplicht zien. Als werkgever moet je dit dan regelen. De medewerker is verplicht deel te nemen. Ook juridisch gezien.

In de meeste bedrijven heb je een functionerings- én beoordelingsgesprek. In het eerste gesprek hebben zowel jij als de medewerker ruimte om feedback te geven. Het beoordelingsgesprek is meer eenrichtingsverkeer, waarbij je als werkgever de resultaten en het functioneren van de medewerkere beoordeelt.

Niet verplicht zonder cao

Als jullie geen cao hebben of als er niks over in staat, hoef je geen officiële gesprekken te houden. Dat raden wij alleen niet aan. Het is verstandig om regelmatig samen rond tafel te gaan. Of je het dan een functioneringsgesprek of bijvoorbeeld ontwikkelgesprek noemt, maakt niet zoveel uit. Zolang jullie maar naar elkaar uitspreken hoe het gaat en wat er beter kan.

Je bent als werkgever wel verplicht om in het personeelsdossier bij te houden hoe een medewerker functioneert. Ook schrijf je daarin wat voor afspraken jullie hebben en wat er beter kan. De zaken die je ook bespreekt in een functionerings- en/of beoordelingsgesprek, dus. Verslagen hiervan zijn dus een handige leidraad voor het personeelsdossier.

Waarom is een (functionerings)gesprek belangrijk?

Mensen willen graag weten wat er van ze wordt verwacht. Waar werken jullie naartoe samen? Welke doelen moeten er worden behaald? En hoe gaan jullie dit doen? Medewerkers vinden het ook fijn om te horen wat er goed en eventueel minder goed gaat. Natuurlijk kan dit (ook) tussendoor, maar het is handig om er echte momenten voor in te plannen. In die functionerings- en beoordelingsgesprekken kunnen jullie die doelen en afspraken ook vastleggen en later weer nalopen.

Een functioneringsgesprek is voor de medewerker ook de ideale gelegenheid om feedback te geven aan jou. Geef ze de ruimte om zaken aan te kaarten. Ga er ook mee aan de slag, als dat kan. Met tevreden medewerkers in je bedrijf kom je een stuk verder. Iemand die met plezier naar zijn werk gaat, is betrokken, gemotiveerder en zal langer voor je blijven werken.

Ontslag wegens disfunctioneren

Als het niet (meer) zo soepel loopt met een medewerker, is een functionerings- of beoordelingsgesprek een goed moment om dit aan te kaarten. Je start dan eventueel ook een verbetertraject.

Is er na een poos geen verbetering en wil je de medewerker ontslaan? Dan heb je een document waarin staat dat je het disfunctioneren hebt besproken. En dat je diegene de kans hebt gegeven het te verbeteren. Dat is belangrijk bij een eventuele ontslagzaak.

Meer weten over een functioneringsgesprek? Hoe je dat goed aanpakt bijvoorbeeld? We helpen je graag.

Reviews

Dit zeggen onze klanten

Als specialisten in salarisadministratie en contractverwerking zijn wij werkzaam voor grote en kleine ondernemers door heel Nederland. Van MKB tot grote horeca en retailformules ervaren nu de voordelen van de salarisadministratie bij ons. Maar niet alleen ondernemers kiezen voor het uitbesteden van hun salarisadministratie aan Loondesk. Steeds meer administratiekantoren kiezen voor onze online salarisadministratie. Vanwege een simpel goed werkend systeem met vakkundige mensen.

“Het open karakter van de adviseurs, hartelijkheid, meedenken, korte lijnen en advies. Daarnaast helpen zij ons bij het financiële stukje van de personeelsadministratie. Ook bij vragen over contracten en dergelijke weten zij ons altijd heel goed te adviseren. Een fijne partner om mee samen te werken.”

Kristina Beljan Projectmanager, Domada B.V.

“Loonadministratie deden we er altijd als een dienstverlening ‘bij’. Toen Loondesk in beeld kwam ontdekten we dat er veel zorgen bij ons weggenomen konden worden, waarbij de continuïteit erg gewaarborgd wordt.”

Joyce Kleijngeld Eigenaresse, Administratiekantoor Kleijngeld
Wij scoren gemiddeld een 8,6 op basis van 7 reviews
Wij scoren gemiddeld een 8,6 op basis van 7 reviews