Veelgestelde vragen

Doen jullie ook loonadministratie voor de bouw?

De bouwsector. Een branche waarin al sinds 2019 meer dan 320.000 mensen die samen jaarlijks meer dan 540.000 uur maken. Een vakgebied waarin een hoop complexe wet- en regelgeving zit. Waaronder specifieke CAO’s en subsidieregelingen. Waar continue ontwikkelingen plaatsvinden en waar je als professional nooit stil staat. Van duurzaamheid tot internationale veranderingen. Thema’s waar jij als ondernemer in de bouwsector heel druk mee bent. Tijd ben je daarom heel zuinig op als ondernemer. Net als jouw mensen, die wil je zo goed mogelijk inzetten.

Als ondernemer in de bouw met personeel ben je verplicht om een loonadministratie te voeren en te bewaren. Die complexe loonadministratie voor de bouw geven veel ondernemers daarom graag uit handen aan een specialist.

Wat houdt loonadministratie in de bouw in?

De loonadministratie in de bouw is een lastig verhaal. Jouw medewerkers zijn jouw grootste kapitaal. Waar mensen in dienst zijn, komen ook verplichtingen. Een belangrijke verplichting als ondernemer in de bouw is de loonadministratie. Die moet niet alleen juist en correct zijn, maar ook dien je deze voor minimaal 7 jaar te bewaren. Dit is verplicht voor eventuele controles of vragen vanuit de overheid of Belastingdienst. Het gaat hierbij om de basisgegevens:

  • Loonstroken
  • Jaaropgaves
  • Verzamelloonstaten
  • Loonjournaalposten
  • Aangiftes loonheffingen

CAO van de bouw heeft een aantal specifieke regelingen:

  • Betaalde onbetaalde dagen, verlof of atv dagen.
  • Tijdspaarfonds die voortkomt uit de onbetaalde verlof of atv dagen.
  • Opbouw van tegoeden in het tijdspaarfonds afstorten op een geblokkeerde rekening van het tijdspaarfonds.
  • De premieberekeningen van de pensioenen vraagt om specifieke kennis.

Dat niet alleen. Het gaat ook om het rapporteren en vastleggen van dingen die gebeuren bij jouw medewerkers. Iets wat juist in de bouw een belangrijk onderdeel is van de loonadministratie. Zoals bijvoorbeeld de weersinvloeden waardoor er niet gewerkt kan worden. Denk hierbij aan wateroverlast, hevige sneeuwval of vorst.

Dit moet in de bouw juist worden verwerkt in de loonadministratie. Werknemer heeft namelijk wel recht op doorbetaling van zijn loon. Werkgever heeft onder voorwaarden mogelijk recht op een WW-uitkering voor zijn werknemers als zij niet kunnen werken door weersomstandigheden. Loondesk vraagt dit dan voor hen aan. Wij maken dagelijks de melding van het weersverlet en daarna vragen wij periodiek de WW-uitkering aan. Allemaal zaken die van groot belang zijn voor de loonadministratie in de bouw.

Want in die meer dan 500.000 uur die alle professionals in de bouw maken per jaar, gaat er ook weleens iets mis. Zoals een bedrijfsongeval of ziekteverzuim. Ook daar zijn speciale regels voor in Nederland. Maar hoe verwerk je deze juist in de loonadministratie voor de bouw?

De loonadministratie van Loondesk voor de bouw

Wij werken al jaren voor diverse MKB-ondernemers. Van horeca, tot supermarkten én dus ook de bouw doen wij de loonadministratie. Dankzij onze bak aan ervaring is geen vraagstuk ons onbekend. Ook in de bouwsector, waar wij alles weten over de CAO’s en de pensioenregelingen. Zo is de salarisadministratie altijd juist verwerkt voor iedere specifieke branche. Dus ook voor de loonadministratie voor de bouw kun je bij Loondesk terecht.

Er zijn al een tal aan bedrijven in de bouw die hun loonadministratie uitbesteden aan Loondesk. Benieuwd naar de ervaringen van deze ondernemers? Bekijk ze bij onze referenties. Hier vertellen wij hoe wij de loonadministratie voor de bouw uitvoeren en wat daar voor hen allemaal bij komt kijken. Wellicht herken je jezelf in één van onze cases en kan Loondesk ook voor jou de loonadministratie over nemen in de bouw. Geen zorgen meer over de uitvoering. Zodat jij jezelf kan richten op dat wat echt jouw vak is.

Een voorbeeld van loonadministratie in de bouw

Een klant die zelf zijn loonadministratie deed in de bouw met 3 medewerkers in dienst. Een dame op kantoor, twee personeelsleden op de bouw. De dame op kantoor zou verloond moeten worden op basis van de UTA (Uitvoerend Technisch en Administratief personeel) CAO bouw. Echter werd zij verloond als een bouwplaatsmedewerker.

Daardoor werden er te veel tijdspaarfondsdagen berekend en salaris sloot niet aan op de salarisschalen van de UTA medewerkers. Voor alle drie de medewerkers werden wel bedragen voor het tijdspaarfonds berekend, welke niet afgestort werden naar het tijdspaarfonds. Ook had de klant zichzelf niet aangemeld bij het Bedrijfstakpensioenfonds voor de bouw. Kortom: de loonadministratie van dit bedrijf in de bouw was verre van op orde.

Conclusie: fouten die helaas kunnen gebeuren als je te weinig vakkennis in huis hebt om zelf de loonadministratie in de bouw te doen. Fouten die jou als ondernemer heel veel geld, tijd en energie kunnen kosten. Loondesk neemt dit voor jou uit handen. Geen zorgen over contracten, loonstroken of andere personeelsvragen. Wij maken samen met jou een overzicht van de vrije dagen zodat jij inzicht krijgt wat voor soort vrije dag er opgenomen dient te worden. Zo voorkomen we samen vervelende fouten of vragen van jouw medewerkers.

Aanvullende diensten

Daarnaast hebben we een groot netwerk aan partijen die kunnen helpen bij alle andere vragen die spelen. Met maar liefst meer dan 50 partijen om ons heen hebben we een bak aan ervaring in alle zaken waar je aan moet denken als ondernemer. Zo hebben we altijd een antwoord op alle vragen uit iedere branche. Maar waar wij goed in zijn? Zo bieden wij ook voor de bouw meer dan loonadministratie.

Ervaringen

Dit zeggen onze klanten

Als specialisten in salarisadministratie en contractverwerking zijn wij werkzaam voor grote en kleine ondernemers door heel Nederland. Van MKB tot grote horeca en retailformules ervaren nu de voordelen van de salarisadministratie bij ons. Maar niet alleen ondernemers kiezen voor het uitbesteden van hun salarisadministratie aan Loondesk. Steeds meer administratiekantoren kiezen voor onze online salarisadministratie. Vanwege een simpel goed werkend systeem met vakkundige mensen.

“Loonadministratie deden we er altijd als een dienstverlening ‘bij’. Toen Loondesk in beeld kwam ontdekten we dat er veel zorgen bij ons weggenomen konden worden, waarbij de continuïteit erg gewaarborgd wordt.”

Joyce Kleijngeld Eigenaresse, Administratiekantoor Kleijngeld

“Met alle verschillende systemen zagen we door de bomen het bos niet meer. Overal moesten we steeds gegevens invoeren en aanpassen. Een heel tijdrovend en energievretend klusje. Bij Loondesk konden we alles in één systeem samenbrengen. Een stuk efficiënter en overzichtelijker! Daarnaast zijn zij echt onze rechterhand bij (vooral) het financiële stukje van de personeelsadministratie. Ook bij vragen over contracten en dergelijke weten zij ons altijd te helpen. Een fijne partner om mee samen te werken.”

Gijs Verstappen Eigenaar, Tobrass
Wij scoren gemiddeld een 8,5 op basis van 6 reviews
Wij scoren gemiddeld een 8,5 op basis van 6 reviews